.

Článek z časopisu Včelařství, červen 2014:

Etikety na medu jsou vizitkou včelaře

Když je medobraní v plném proudu každý včelař, ať už chová jedno nebo několik desítek včelstev, se raduje z výsledků a hlavně z pilné práce včel. Po vytočení medu z plástů jej přeléváme do obalů, ve kterých ho prodáváme konečnému spotřebiteli. To, že při medobrání pečlivě dbáme na čistotu a že sklenice na med a víčko musejí být bez poskvrny, všichni víme a věřím, že to drtivá většina včelařů dodržuje. Vždyť pokud chceme, aby se k nám naši zákazníci vraceli a těšili se na náš med, nemáme jinou možnost. Zákazník, který si koupí med stočený do upatlané sklenice s víčkem, které leccos pamatuje, k nám nejspíš znovu nepřijde. Ani za tím nejlepším medem.

Nedílnou součástí obalu je etiketa

Je pravda, že při drobném prodeji přímo doma, tzv. ze dvora, etiketa není povinná. Ale na druhou stranu i tito včelaři chtějí, aby se k nim zákazníci vraceli. Většinou jim tedy dávají nějakou vizitku s kontaktem nebo třeba jen papírek s telefonním číslem. Někteří z nás si nechají papírové vizitky s kontaktem natisknout, ale na sklenici s medem žádné etikety nepoužívají. Někteří na obal nalepí papírek, kde propiskou napíšou pár údajů - tedy vytvoří si takovou jednoduchou etiketu. Jiní etiketu vyrobí sami na domácím počítači a vytisknou na stolní tiskárně, kterou mají zrovna k dispozici. Úroveň takovýchto poloprofesionálních etiket, ať už estetická (ne každý, kdo má počítač, je počítačovým grafikem), nebo co se týče kvality domácího tisku, je různá. Upřímně řečeno, někdy je lepší žádná etiketa, než amatérsky vyrobená. Naši zákazníci neocení to, že jsme se s výrobou etiket lopotili několik hodin. Uvidí pouze výsledek naší více či méně úspěšné snahy.

Etiketa na medu - dobrá vizitka včelaře

Pokud dáme našim odběratelům do ruky papírovou vizitku, může se stát, že ji někde založí. Ovšem pokud si necháme vyrobit hezké etikety, kde budou všechy potřebné údaje o medu včetně spojení na včelaře, bude je náš zákazník mít stále na očích. Med v hezkém obalu, s hezkou etiketou si každý doma rád vystaví i jako dekoraci.

Jak má etiketa vypadat

Kromě estetické stránky je důležitá obsahová část etikety. Základní název je - med. Označení včelí med není správné, protože žádný jiný výrobek než med od včel nesmí mít název med.

Dále se med dělí podle původu na med květový nebo medovicový. Doplňujícím údajem může být třeba med květový pastový (nikoliv šlehaný, krémový apod.) nebo může být označen přímo druh rostliny, ze které zcela nebo převážně med pochází (např. med květový akátový). Jako doplněk můžeme použít také regionální označení původu. Například u nás v Klisinci - med medovicový, klisinecký. Pro naše zákazníky můžeme med označit třeba med medovicový (lesní), ale nikoliv pouze med lesní nebo med smíšený!

Na etiketu dále nepatří žádná zdravotní a výživová tvrzení (nepoužívejte slova jako léčivý, domácí, přírodní apod.), údaje o energetické a nutriční hodnotě, ani informace, že med je bez přísad či konzervačních látek. Kdyby v něm nějaké takovéto přísady byly, už by to nebyl med. A zde vidíme, že to, co máme dodržovat my, čeští včelaři, zásadně nedodržují výrobci prodávající "med" v supermarketech, jak se ukazuje při většině kontrol . To už je však z jiného soudku.

Dále by mělo být uvedeno množství medu a také minimální trvanlivost. Zde je nejlepším řešením používat označení Minimální trvanlivost do: rok. Rozumná doba je do dvou až tří let od vytáčení.

A samozřejmě důležité je také uvedení jména včelaře a kontaktu na něj. Etiketa však může obsahovat i další údaje. Samozřejmě záleží na jejím rozměru. Já třeba používám etiketu o rozměrech 26 x 4 cm a kromě základních údajů se mi tam vejde i informace o krystalizaci (cukernatění) medu. Často se mi totiž stávalo, že zákazníci zvyklí nakupovat "pravý včelí med" v supermarketech se divili, když jim můj med zkrystalizoval a považovali to za jeho znehodnocení. Než abych to každému zvlášť vysvětloval, použil jsem na etiketu informaci o krystalizaci z našeho časopisu Včelařství a od té doby mám klid. Na větší etiketu se dá uvést třeba i nějaký domácí medový recept, kterým své zákazníky jistě potěšíte.

Kde je vzít a za kolik?

V současné době se na trhu dají koupit různé etikety, ale někteří výrobci na nich stále uvádějí i nesprávné údaje. Je tedy třeba dát si při výběru etikety pozor. Nabídka je široká a někteří výrobci nabízejí dokonce možnost výroby etikety na míru konkrétnímu včelaři. Na tuto etiketu už nemusí nic doplňovat, všechny údaje jsou již vytištěné podle předem zadaného požadavku, a to už při množství například 50 kusů, tudíž si je může objednat i drobný včelař. Přitom cena takové barevně tištěné etikety se pohybuje už od 1 Kč za kus. Když si tedy spočítáme, že dáme za víčko cca 3 Kč, za sklenici přibližně 10 Kč, není už částka za profesionální etiketu neúnosná a svou cenu bohatě vynahradí. Vždyť naše včelky, my i naši zákazníci si hezký obal zasloužíme.

Článek z Milevských novin, únor 2017:

Milevská tiskárna vydá knížku dětské poezie z regionu

MILEVSKO - Poetický podvečer v milevské Galerii M, kde Senior klub ZVVZ spolu s básníkem Petrem Šulistou představil loni v listopadu dětskou poezii, zaujal výrobního ředitele milevské tiskárny LK Tisk Marka Neumanna. Žertovné básničky
o vesničkách a místech v milevském kraji v podání dětí z 1. základní školy očividně budily úsměvy na tvářích návštěvníků. "Petr Šulista je milevský rodák a píše milou poezii, my zas umíme Gutenbergovo řemeslo, tak to zkusíme dát dohromady," říká Marek Neumann. Knížek už spatřila světlo světa v milevské tiskárně celá řada, tak proč ne i knížečka básniček z Milevska a okolí. Záměr podpořilo kulturním grantem i město Milevsko.
Ve spolupráci s redakcí Milevských novin tiskárna uspořádá dětskou výtvarnou soutěž na náměty z míst, o nichž jsou jednotlivé básničky. Ilustrátory knížky se tak stanou samotné děti, ty nejlepší ze soutěže o ceny, která bude vyhlášena už brzy. Soutěž by měla proběhnout do prázdnin, přes léto pak výroba knížky a na podzim křest i s dětskou recitační soutěží, také o pěkné ceny.